چطور استعلام نمره منفی گواهینامه را بگیریم؟

فهرست مطالب


شاید تصورش سخت باشد؛ اما اگر جرایمی مثل تجاوز از سرعت مجاز و سبقت غیرمجاز را به تعداد انگشت‌های یک دست انجام بدهید، گواهینامه شما در آستانه توقیف قرار می‌گیرد. هر کدام از این جرائم 5 نمره منفی دارند و رسیدن به 30 نمره منفی به معنای توقیف گواهینامه و ممنوعیت رانندگی برای 3 ماه است. برخی از این جرائم توسط دوربین ضبط می‌شوند و ممکن است پیامک مربوط به آن‌ها را دریافت نکنید. به همین دلیل اطلاع از نحوه استعلام نمره منفی گواهینامه اهمیت زیادی دارد.

استعلام نمره منفی شما را نسبت به جرائمی که از ثبت شدن آن‌ها اطلاع ندارید آگاه می‌کند و زنگ خطری است که جلوی ارتکاب تخلفات بیشتر را می‌گیرد. بازدارندگی این موضوع باعث می‌شود ایمن‌تر رانندگی کنید و جان خودتان و دیگران را به خطر نیندازید. در این مقاله، به آموزش تمامی روش‌های اطلاع از نمره منفی گواهینامه مثل استعلام نمره منفی گواهینامه رایگان و استعلام آنلاین نمره منفی گواهینامه می‌پردازیم.

 

نمره منفی گواهینامه چیست؟

نمره منفی گواهینامه نوعی جریمه غیرنقدی است که بازدارندگی بیشتری نسبت به جرایم نقدی دارد و پلیس از آن به عنوان اهرمی مؤثر برای کنترل رانندگی پرخطر استفاده می‌کند. برخی از جرایم مثل تجاوز از سرعت مجاز، سبقت غیرمجاز، عبور از چراغ‌قرمز، خراب بودن چراغ‌های خودرو در شب، عبور از چراغ‌قرمز و … علاوه بر جریمه نقدی سنگین، باعث بالا رفتن نمره منفی گواهینامه هم می‌شوند.

مجازات رسیدن به سقف نمره منفی گواهینامه در 3 سطح اعمال می‌شود:

  • زمانی که این نمره به عدد 30 می‌رسد، پلیس راهور می‌تواند گواهینامه شما را برای 3 ماه توقیف کند و در این مدت حق رانندگی ندارید.
  • در نوبت بعدی، با رسیدن به نمره 25، گواهینامه شما به مدت 6 ماه توقیف می‌شود و در این زمان هم نمی‌توانید رانندگی کنید.
  • در سطح سوم، رسیدن نمره منفی به عدد 20 به معنای باطل شدن گواهینامه برای همیشه، ممنوعیت رانندگی برای یک سال و شرکت مجدد در کلاس‌های آموزش رانندگی است.

علاوه بر این، جرایم دارای منفی احتمال رسیدن خلافی‌ها به سقف تعیین شده و توقیف خودرو را هم بالا می‌برند. به همین دلیل اگر خدای‌ناکرده راننده منضبطی نیستید و گاهی اوقات شیطان گولتان می‌زند، توصیه می‌کند استعلام نمره منفی گواهینامه را به‌صورت مرتب بگیرید و البته به فکر رانندگی ایمن‌تر هم باشید.

برای این که بدانید کدام تخلفات نمره منفی دارند، مقاله «کدام تخلفات رانندگی نمره منفی دارد؟» را بخوانید.

 

3 روش آسان برای استعلام نمره منفی گواهینامه

3 روش ساده و کاربردی برای استعلام نمره منفی گواهینامه وجود دارد که تمامی آن‌ها غیرحضوری هستند و با استفاده از گوشی موبایل انجام می‌شوند. در ادامه به چندوچون هر روش می‌پردازیم:

استعلام نمره منفی گواهینامه با پیامک

برای استعلام نمره منفی گواهینامه رایگان، کافی است شماره گواهینامه خود را (با اعداد انگلیسی) به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید. پس از چند دقیقه، پیامکی حاوی مجموع نمره منفی گواهینامه برایتان ارسال می‌شود.

 

استعلام نمره منفی گواهینامه راهور

یکی از روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه به‌صورت آنلاین، مراجعه  به سایت پلیس راهور به آدرس www.rahvar120.ir است. بعد از وارد شدن به این سایت، باید مراحل زیر را برای اطلاع از نمره منفی گواهینامه طی کنید:

  1. در نوار وسط صفحه اصلی سایت، روی گزینه نمره منفی کلیک کنید.

 

استعلام نمره منفی گواهینامه راهور مرحله اول

 

  1. بعد از کلیک کردن روی گزینه بالا، به سامانه سخا هدایت می‌شوید. اگر قبلاً در این سامانه ثبت نام کرده‌اید، باید اطلاعات خواسته شده در فرم زیر را وارد کنید و بعد روی گزینه «ورود» کلیک کنید.

 

استعلام نمره منفی گواهینامه راهور مرحله دوم

 

  1. اگر قبلاً در سامانه سخا ثبت نام نکرده‌اید، باید روی گزینه «ثبت نام» کلیک کنید. کلیک کردن روی این گزینه، شما را به صفحه زیر می‌برد که در آن باید کد ملی خود و عبارت داخل تصویر را وارد کنید. بعد از وارد کردن این اطلاعات، باید شماره موبایلی که به نام خودتان است را وارد کنید. در مرحله بعد کدی برایتان پیامک می‌شود که پس از ورود آن در فیلد مربوطه، به صفحه ثبت نام و تعیین رمز عبور در سامانه سخا هدایت می‌شوید.

 

استعلام نمره منفی گواهینامه راهور مرحله سوم

 

  1. پس از ثبت نام و ورود به سامانه برای استعلام نمره منفی، با صفحه زیر مواجه می‌شوید. در این صفحه باید شماره گواهینامه خود را وارد کنید و گزینه «ارسال» را بزنید. بعد منتظر بمانید تا نتیجه استعلام را مشاهده کنید.

 

استعلام نمره منفی گواهینامه راهور مرحله چهارم

برنامه استعلام نمره منفی گواهینامه (پلیس من)

با استفاده از برخی اپلیکیشن‌های موجود در اپ‌استورهای معتبر هم می‌توانید استعلام آنلاین نمره منفی گواهینامه را بگیرید. یکی از این اپلیکیشن‌ها، «پلیس من» است که توسط خود راهنمایی‌ورانندگی عرضه شده و با استفاده از آن می‌توانید از خدمات پلیس راهور و گذرنامه به‌صورت آنلاین بهره‌مند شوید.

پس از نصب این برنامه، آن را اجرا کنید و در صفحه اصلی گزینه پلیس راهور را انتخاب کنید. در مرحله بعد، روی گزینه نمره منفی بزنید و تعرفه خواسته شده را پرداخت کنید تا مجموعه نمره منفی گواهینامه برایتان نمایش داده شود.

 

برنامه استعلام نمره منفی گواهینامه

 

برای استعلام نمره منفی گواهینامه با کد ملی، می‌توانید از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده خدمات استعلام خلافی، بیمه و … هم کمک بگیرید. اکثر این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، از شما شماره گواهینامه و شماره موبایلی که به نام خودتان باشد را هم می‌خواهند. بعد از وارد کردن این اطلاعات و پرداخت تعرفه 6.200 تومانی برای بهره‌مندی از خدمات پلیس راهور، از چندوچون نمره منفی گواهینامه خود مطلع می‌شوید. 

 

استعلام نمره منفی؛ هم تراز با استعلام خلافی

در این مطلب به معرفی تمامی روش‌های استعلام نمره منفی گواهینامه پرداختیم و به شما گفتیم چگونه این کار را به‌صورت آنلاین انجام بدهید. توصیه ما این است که این کار را به اندازه استعلام خلافی جدی بگیرید؛ چون می‌تواند زودتر از رسیدن به سقف خلافی، شما را موقتاً از رانندگی محروم کند. خوشبختانه با پرهیز از تخلف و رانندگی ایمن به مدت 6 ماه، می‌توانید نمره منفی خود را کاملاً پاک کنید و از عواقب رسیدن به سقف آن در امان بمانید.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها