چطور بفهمیم کیلومترشمار خودرو دستکاری شده؟

فهرست مطالب


اگر از کارشناسان خودرو بپرسید که تشخیص کدام‌یک از تقلب‌هایی که در معاملات خودرو دست دوم صورت می‌گیرد، سخت‌تر است، احتمالا دستکاری کیلومتر ماشین را از زبان خیلی از آن‌ها خواهید شنید. کسانی که در بازار دست دوم خودرو دستی بر آتش دارند، به‌خوبی می‌دانند که متاسفانه کم کردن کیلومتر ماشین یکی از اقدامات غیراخلاقی رایج است که زیاد اتفاق می‌افتد. در این مطلب قصد داریم درباره راهکارهای تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو بحث کنیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.

 

آیا دستکاری کیلومتر ماشین قابل تشخیص است؟

اجازه دهید همین ابتدای کار، تکلیف یک موضوع را روشن کنیم. اگر تغییر کیلومتر ماشین توسط یک فرد حرفه‌ای و آشنا با همه ظرایف خرید و فروش خودروهای دست دوم صورت بگیرد، تشخیص این موضوع حتی برای کارشناسان خودرو باتجربه هم بسیار دشوار است.

متاسفانه باید بگوییم که در حال حاضر، هیچ راه‌حل قطعی و 100 درصدی برای تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو وجود ندارد. بلکه تنها می‌توان امیدوار بود که دستکاری کیلومتر ماشین با بی‌دقتی نسبت به سایر جزئیات مهم صورت گرفته باشد. در این صورت می‌توان حدس‌هایی درباره چنین کاری زد.

 

روش‌های تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو

کارشناسان خودرو برای تشخیص کارکرد واقعی ماشین دست دوم از روش‌های زیر استفاده می‌کنند:

 

دیاگ زدن کیلومتر ماشین

 

1. دیاگ زدن ماشین

استفاده از دستگاه دیاگ یکی از اولین راه‌های پی بردن به دستکاری کیلومتر ماشین است. اگر خوش‌شانس باشید و فروشنده، ایسیو ماشین را عوض نکرده باشد، با استفاده از دیاگ زدن، مسافت واقعی پیموده شده خودرو مشخص می‌شود.

همچنین در صورتی که ایسیو ماشین دستکاری شده باشد، بعضا می‌توان با قطع و وصل باتری ماشین و سپس دیاگ زدن، اختلاف بین کارکرد واقعی و عددی که کیلومتر شمار نشان می‌دهد را تشخیص داد.

درباره دیاگ زدن باید به یک نکته مهم هم اشاره کنیم. معمولا در حالت طبیعی بین عددی که دستگاه دیاگ نشان می‌دهد با کیلومتر ماشین اختلاف وجود دارد. این اختلاف طبیعی است که ناشی از خطای محاسبات بین دستگاه و مسافت واقعی خودرو است. اگر نتیجه دیاگ و کیلومتر ماشین دقیقا یکسان بود، باید شک کنید که کیلومتر ماشین دستکاری شده است.

همچنین حتما بعد از باز کردن جلو آمپر، قسمت پشت آن را بررسی کنید. هر علامتی که نشان دهد پلمپ آن باز شده است، باید شما را نسبت به دستکاری کیلومتر ماشین حساس کند. به‌دنبال جای پیچ یا خط و خراش روی بدنه جلو آمپر ماشین باشید.

 

کم کردن کیلومتر ماشین

 

2. بررسی قطعات ماشین

یکی دیگر از راه‌هایی که برای تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو وجود دارد، بررسی قطعات تعویض شده است. به‌عنوان مثال شما می‌توانید وضعیت لاستیک‌های خودرو را بررسی کنید. اگر لاستیک‌ها بیش از حد ساییده شده‌اند؛ اما کیلومتر خودرو عدد کمی را نشان می‌دهد، باید شک کنید. معمولا در مواردی که مدل ماشین با تاریخ لاستیک یکسان است، می‌توان حدس زد که خودرو کمتر از 80 هزار کیلومتر کار کرده است.

یکی دیگر از قطعاتی که بررسی وضعیت آن در تشخیص تغییر کیلومتر ماشین کمک می‌کند، بررسی رادیاتور خودرو است. معمولا هر 150 هزار کیلومتر یکبار باید رادیاتور خودرو تعویض شود. اگر در بررسی متوجه تعویض این قطعه شدید ولی کیلومتر ماشین خیلی کمتر از 150 هزارتا را نشان می‌داد، نسبت به کم کردن کیلومتر ماشین حساس شوید.

بررسی میزان تیزی لبه‌های دیسک ترمز یکی دیگر از راه‌های تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو است. اگر کیلومتر شمار ماشین هنوز با 50 هزارتا فاصله زیادی دارد ولی لبه‌های دیسک ترمز حالت تیز پیدا کرده است، احتمالا کیلومتر ماشین دستکاری شده است.

 

دیسک ترمز ماشین

 

3. وضعیت ظاهری قطعات ماشین

یکی دیگر از راه‌هایی که برای پی بردن دستکاری کیلومتر ماشین پیش روی شماست، ارزیابی وضعیت ظاهری قطعات داخل ماشین است. در ماشین‌هایی که کارکرد بالایی دارند، حتی لاستیک روی پدال‌ها نیز حالت ساییدگی پیدا می‌کنند. از طرفی دیگر، تغییر رنگ روی پارکاب مخصوصا سمت راننده هم باید شما را نسبت به کارکرد زیاد ماشین حساس کند.

یکی دیگر از نکاتی که کارشناسان خودرو به آن توجه می‌کنند، حالت لیور دنده است. لیور در حالت عادی شکل هلالی دارد و روی میل ماهک نصب می‌شود. بعضی از راننده‌ها عادت دارند که حین رانندگی دست خود را روی دست دنده قرار می‌دهند. در این حالت ممکن است که فشار وارد به دسته دنده در بلند مدت باعث دفورمه شدن لیور شود. این اتفاق هم معمولا در کیلومترهای بالا رخ می‌دهد.

 

کلام پایانی

در این مطلب سعی کردیم تعداد از راهکارهای مفید برای تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین را معرفی کنیم. بار دیگر لازم است تاکید کنیم که هیچ یک از این راه‌ها به‌صورت قطعی شما را به‌نتیجه نمی‌رسانند؛ اما پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که نشانه‌های مشکوکی از تغییر کیلومتر ماشین مشاهده کردید، قید معامله را بزنید.

در معامله خودروهای دست دوم بد نیست که با فروشنده‌های قبلی خودرو هم تلفنی صحبت کنید. معمولا شاره تلفن فروشنده قبلی روی خودرو درج می‌شود. ممکن است در جریان صحبت با او، متوجه کم کردن کیلومتر ماشین توسط فروشنده جدید شوید.

در پایان لازم است تاکید کنیم که تشخیص کارکرد واقعی ماشین تنها از عهده کارشناسان حرفه‌ای و باتجربه ماشین برمی‌آید. آن‌ها هستند که معمولا با در نظر گرفتن ظرایف خاصی، دستکاری شدن کیلومتر شمار ماشین را تشخیص می‌دهند. اگر آشنایی چندانی با ریزه‌کاری‌های معامله خودروی دست دوم ندارید، حتما کار خرید ماشین را به‌یک کارشناس ماشین مطمئن بسپارید. همراه مکانیک خدمات کارشناسی خودرو را در سطح تهران و شهرستان‌ها با گروهی از کارشناسان متخصص ارائه می‌کند.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها