دلیل تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودروها + پیگیری و شکایت

فهرست مطالب


انتظار برای تحویل، بخش جدایی‌ناپذیر فرایند خرید خودروی داخلی صفر است و گاهی اوقات این انتظار بیشتر از آن چیزی که فکر می‌کنیم طول می‌کشد؛ چون همیشه احتمال بروز موانعی در تحویل و تولید خودرو وجود دارد و اگر بتوانید خودروی خود را سر تاریخی که در قرارداد درج شده تحویل بگیرید، شانس با شما یار بوده است. مثل ایران‌خودرو و سایپا، تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودرو هم در چند ماه اخیر به تیتر اصلی اخبار بازار خودرو تبدیل شده است و باعث شده که مشتریان خودروهای این شرکت کلافه و مستأصل شوند. اما واقعاً علت تاخیر در تحویل خودرو مدیران خودرو چیست؟ سود تاخیر مدیران خودرو چقدر است و تکلیف آن چه می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم به این سؤالات پاسخ جامعی بدهیم و به شما بگوییم که در صورت تاخیر در تحویل خودروی خود از این شرکت چه‌کار کنید و چگونه سود تاخیر تحویل را در خرید محصولات مدیران خودرو بگیرید.

 

علت تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودرو چیست؟

ریشه و دلیل تاخیر در تحویل مدیران خودرو در ماه‌های اخیر، به گمرک منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم برمی‌گردد. محصولات این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی تولید (مونتاژ) می‌شوند و بر اساس قانون، پیش از عرضه در بازار باید مجوز خروج از گمرک این منطقه را بگیرند. تغییرات مدیریتی گمرک منطقه ویژه اقتصادی بم و کاهش صدور مجوز خروج کالاها به دلیل این تغییرات، اصلی‌ترین علت تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودرو محسوب می‌شود.

سایر دلایل تاخیر در تحویل خودرو مدیران خودرو را در ادامه می‌بینید:

  • تغییر قوانین گمرکی در خصوص ترخیص کالا
  • مشکلات بانک مرکزی در تخصیص ارز به شرکت‌های خودروساز
  • تغییر تعرفه عوارض گمرکی

این در حالی است که بسیاری از مردم تصور می‌کنند وقوع سیل تابستانی در جنوب استان کرمان و آسیب دیدن خودروهای تولید شده توسط مدیران خودرو در اثر سیل، علت اصلی تاخیر این شرکت در تحویل خودروها است. گذشتن چند ماه از صدور پلاک و بیمه شخص ثالث برای خودروهای تحویل نشده، به این شایعه بیشتر دامن می‌زند؛ اما مدیران خودرو به مشتریان خود اطمینان داده که آسیب دیدن خودروها در اثر سیل منتفی است.

همچنین این شرکت به‌تازگی (اواخر مرداد 1403) اعلام کرده که با ورود قوه قضائیه به موضوع، روند ترخیض خودروهای این شرکت سرعت زیادی گرفته و تا اواخر شهریور سال جاری، تمامی خودروهای دپوشده این شرکت در انبار گمرک بم به مشتریان تحویل داده می‌شود.

 

حداکثر تاخیر تحویل مدیران خودرو چقدر است؟

در بیشتر قراردادهای فروش نقدی و اقساطی، زمان تحویل خودروهای مدیران خودرو حداکثر 90 روز قید شده است و کارشناسان این شرکت هنگام عقد قرارداد به شما وعده تحویل 10 روزه هم می‌دهند. در حالی که تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودرو به برخی از مشتریان به 6 ماه هم رسیده است و خودروهای فونیکس در صدر فهرست بیشترین تاخیر در تحویل این شرکت قرار دارند.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که دلایلی مثل داشتن خلافی پرداخت نشده روی پلاک، اشتباه در ثبت اطلاعات هنگام احراز هویت محل سکونت در سامانه سخا و … می‌تواند تاخیر در تحویل مدیران خودرو  را طولانی‌تر کند.

 

جریمه تاخیر در تحویل مدیران خودرو

 

جریمه تاخیر در تحویل مدیران خودرو چقدر است؟

اگر برایتان سؤال است که سود تاخیر مدیران خودرو چقدر است، حتماً این بخش را بخوانید. بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، جریمه (سود) تاخیر در تحویل خودرو بر اساس ضوابط زیر تعیین می‌شود:

  • جریمه تاخیر در روش فروش فوری (حداکثر تحویل 30 روزه) و روش پیش‌فروش قطعی (تحویل حداکثر 9 ماهه)، معادل 2.5 درصد مبلغ واریزی به‌صورت ماهانه است.
  • جریمه تاخیر در روش پیش‌فروش عادی (تحویل حداکثر 12 ماهه)، معادل حداقل سود سپرده بانکی یک‌ساله به اضافه یک درصد است.
  • جریمه تاخیر در روش فروش مشارکت در تولید (تحویل حداکثر 3 ساله)، معادل حداقل سود سپرده بانکی سه‌ساله به اضافه یک درصد است.
  • جریمه تاخیر در تحویل خودروهای سفارشی تیراژ محدود (تحویل حداکثر 3 ماهه برای محصولات داخلی و 4 ماهه برای محصولات خارجی)، معادل 3 درصد مبلغ واریزی به‌صورت ماهانه است.

بر اساس این قانون، کلیه تولیدکنندگان باید سودهای بالا را به‌صورت روزشمار به مشتری پرداخت کنند؛ اما مدیران خودرو میزان سود تاخیر را در قراردادها و طرح‌های مختلف سالانه 12 درصد تعیین می‌کند. البته اگر از خرید خود انصراف بدهید، مدیران خودرو سود سالانه 18 درصدی را به شما پرداخت می‌کند.

 

در زمان تحویل خودروهای مدیران خودرو، تکلیف بیمه سپری شده چه می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، امکان دارد خودروی شما چند ماه پس از صدور بیمه شخص ثالث و پلاک تحویل داده شود. به همین دلیل بسیاری از مشتریان به غیر از طولانی شدن تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودرو، نگران کوتاه شدن مدت اعتبار بیمه‌نامه خود هستند.

مسئولان مدیران خودرو اعلام کرده‌اند که در زمان تحویل جریمه مدت‌زمان سپری شده از بیمه‌نامه محاسبه و به مشتری پرداخت می‌شود.

 

شکایت از مدیران خودرو بابت تاخیر در تحویل خودرو

 

نحوه شکایت از مدیران خودرو بابت تاخیر در تحویل خودرو

فارغ از علت تاخیر در تحویل محصولات مدیران خودرو، با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید از این شرکت بابت تاخیر در تحویل خودرو شکایت کنید:

  • سامانه 124 وزارت صنعت، معدن و تجارت (سامانه ثبت شکایات مردمی)
  • ثبت شکایت در سامانه ir (سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده) و در صورت عدم رسیدگی، ثبت شکایت در 136.bazresi.ir (درگاه سامانه‌های یکپارچه سازمان بازرسی کل کشور)
  • ثبت شکایت از طریق سازمان تعزیرات (زمان بر و خسته‌کننده)
  • طرح شکایت مستقیم از طریق دفاتر خدمات قضایی

البته مدیران خودرو اعلام کرده که در زمان تحویل خودرو می‌توانید فرم مربوط به جریمه دیرکرد را پر کنید تا مبلغ مربوطه در MVM کارت شما پر شود. این کارت به جز دریافت سود تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودرو، برای خدمات پس از فروش این شرکت نیز کاربرد دارد.

 

سود تاخیر مدیران خودرو کی واریز میشود؟

سود، جریمه یا همان خسارت تاخیر تحویل مدیران خودرو، حداکثر تا یک ماه بعد از تحویل خودرو و پر کردن فرم جریمه دیرکرد واریز می‌شود. البته این قولی است که مدیران خودرو داده است و زمان واریز سود تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودرو ممکن است بنا به دلایلی مثل عدم تخصیص بودجه، مشکلات اعتباری و … بیشتر شود.

 

تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودرو؛ صبر تنها راه چاره است!

در این مطلب در مورد دلایل تاخیر مدیران خودرو در تحویل خودرو، نحوه پیگیری و شکایت بابت این موضوع و همچنین روش دریافت و میزان سود تاخیر مدیران خودرو صحبت کردیم. متأسفانه علی‌رغم برگزاری تجمعات مکرر در جلوی کارخانه و نمایندگی‌های فروش این شرکت، تاکنون اقدامی مؤثر و عملی برای تسریع روند تحویل خودروهای مدیران خودرو انجام نشده است و به نظر می‌رسد که مشتریان ناراضی آن چاره‌ای جز انتظار ندارند.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
6 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
مهران
1403-06-28 13:56

خودتونید
خودتونید
خودتونید

نیما قاسمی
1403-06-28 10:56

خدا این شرکت رو لعنت کنه.آبان ماه سال 1402 واسه خرید ایکس 55 اقدام کردیم.بعد از 4 ماه دوندگی و عوض کردن ضامن و گیردادن به مفاصا حساب مالیاتی گفتن نمیتونیم این ماشین رو بهت بدیم.یا انصراف بزن یا خودرو عوض کن..من احمق هم گفتم یه آریزو 5 اسپرت بدین.اردیبهشت امسال یعنی 1403 اوکی شد و گفتن تحویل سه ماه کاری.قرار بود 25 شهریور تحویل بدن اما الان میگن مشخض نیست.چندین بار هم سامانه 124 شکایت کردم اما اونا هم شکایت من رو رد کردن. خدا باعث و بانیش رو لعنت کنه

محسن
1403-06-28 02:54

سلام…خسته خودرو ثبت نام کردم به اسمم …ثبت شده …پولشم واریز شده…کی تحویل می‌دهید با تشکرخودرو اکسپریم x7

مدیران
1403-06-27 19:23

هیچ کدوم از دستگاه ها به شکایت تاخیر ترتیب اثر نمیدن نه ۱۲۴ نه ۱۳۶ حالا یکی شالشو بزنه سر چوب ببین چجوری اعمال قانونش میکنن.
#گروگان_خودرو

مشتری
1403-06-26 16:03

من که باعث وبانیشو حلال نمیکنم،شرکت بدعهد مدیران خودرو از ۲۶/۱۱/۱۴۰۲نقدی ثبت نام کردم هنوز تا ۲۶/۶/۱۴۰۳ هیچ خبری نیست،خدا ازشون نگذره که اینطور جواب مردمو میدن

یاسر
1403-06-25 17:30

ممنون از اطلاع رسانی
بی زحمت بابت تاخیر خودروهای کرمان موتور نیز اطلاعاتی ارائه دهید.