تارا بخریم یا شاهین؟ مقایسه شاهین با تارا

فهرست مطالب


تارا ایران خودرو و شاهین سایپا دو سدان اقتصادی داخلی هستند که نسبت به دیگر برادران خود، پلت فرم جدیدتر و امکانات بهتری دارند. تارا و شاهین از نظر قیمت و امکانات تاحدودی شباهت دارند اما مهم‌ترین تفاوت آن‌ها در بحث فنی است که می‌تواند برای خریدار تعیین کننده باشد.   

به همین دلیل امروز به سراغ مقایسه شاهین با تارا رفته‌ایم و می‌خواهیم این دو سدان داخلی را از جنبه‌های مختلف زیر ذره‌بین قرار دهیم. اگر شما هم به دنبال یک سدان خانوادگی اقتصادی اما نسبتاً مدرن هستید، با ما همراه باشید تا ببینیم در نهایت تارا بهتره یا شاهین.

 

معرفی شاهین و تارا

قبل از شروع مقایسه تارا با شاهین طبق رسم همیشگی ابتدا نگاهی مختصر به تاریخچه و نسخه‌های مختلف هرکدام از این دو خودرو خواهیم داشت.

سایپا شاهین نخستین بار در سال 1397 و در جریان نمایشگاه خودرو شیراز رونمایی شد. البته این خودرو در زمان رونمایی «رهام» نام داشت و از مشخصات فنی متفاوتی نسبت به نسخه فعلی بهره می‌برد. اما تشدید تحریم‌ها باعث شد تا سایپا نتواند از آن مشخصات فنی استفاده کند و عرضه این سدان جدید خود را به ناچار به تعویق انداخت.  

 

معرفی شاهین

 

در نهایت، این خودرو با تغییر نام به شاهین و در روزهای آخر سال 1399 با مدل 1400 وارد بازار شد. شاهین در ابتدا تنها در تیپ G (دنده‌ای فول) عرضه شد اما از سال 1402 سایپا تیپ‌های GL (دنده‌ای نیمه فول) و اتوماتیک را هم روانه بازار کرد.

به تازگی سایپا شاهین پلاس را هم معرفی کرده است که از نظر فنی کاملاً ارتقایافته و متفاوت با نسخه‌های قبلی شاهین است. اما از آن‌جایی که شاهین پلاس هنوز وارد بازار نشده است، در مقایسه شاهین با تارا کاری به آن نداریم.

در سمت دیگر تارا را داریم که چند ماه جوان‌تر از رقیب خود است و نخستین بار در اواسط سال 1400 به بازار عرضه شد. تارا ابتدا در تیپ V1 (دنده‌ای با گیربکس 5 سرعته) عرضه شد اما از اواخر سال 1400 تیپ V2 (اتوماتیک معمولی) آن هم به بازار آمد.

 

معرفی تارا

 

دو سال بعد و در پاییز سال 1402 هم ایران خودرو دو تیپ جدید از تارا را روانه بازار کرد که شامل تارا V1 پلاس (دنده‌ای با گیربکس 6 سرعته) و تارا V4 (اتوماتیک با امکانات ارتقایافته) می‌شود.

ما در ادامه مقایسه تارا با شاهین سعی می‌کنیم گریزی به تمامی تیپ‌های موجود هر دو خودرو و تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر بزنیم.

 

مقایسه شاهین با تارا از نظر طراحی

هر دو خودرو شاهین و تارا نسبت به رده قیمتی خود طراحی قابل قبولی دارند و المان‌های تقریباً به‌روزی را در ظاهر آن‌ها شاهد هستیم. استفاده از خطوط منظم و حجم پردازی‌های منطقی در هر دو خودرو باعث شده ظاهری نسبتاً پویا و هماهنگ را در آن‌ها ببینیم. با این تفاوت که خطوط بدنه شاهین کمی نرم‌تر و محدب هستند اما تارا ظاهری استخوانی و جعبه‌ای تر دارد.

 

طراحی شاهین

 

در یک نگاه کلی می‌توانیم به نماهای جلو و جانبی تارا و شاهین نمره یکسانی بدهیم اما در نمای عقب، شاهین عامه پسندتر است. چراکه طراحان ایران خودرو علی‌رغم استفاده از ترند روز طراحی دنیا یعنی چراغ‌های عقب به‌هم پیوسته در نمای عقب تارا، در اصطلاح نتوانسته‌اند کار را در بیاورند و بسیاری از افراد به این نما انتقاد دارند.

البته تیپ‌های V1 پلاس و V4 تارا به لطف گرافیک جدیدتر چراغ‌ها، در شب نمای عقب جذاب‌تری نسبت به تیپ‌های قدیمی‌تر دارند.

 

تارا v1p

 

درون کابین تارا و شاهین شباهت‌ سبک طراحی از نمای بیرونی هم بیش‌تر است و داشبوردهایی را می‌بینیم که در عین سادگی، به‌روز و تقریباً ارگونومیک هستند. تریم داخلی هر دو خودرو هم از پلاستیک خشک ساخته شده است اما جنس داشبورد تارا حس کیفیت بالاتری را به سرنشینان منتقل می‌کند. 

البته در تیپ‌های مختلف هر دو خودرو تفاوت‌هایی جزئی در طراحی داخلی هم وجود دارد. به عنوان مثال در تارا V1 پلاس و V4 دکمه‌های شیشه بالابر از کنسول میانی به رودری‌ها منتقل شده‌اند. یا شاهین اتوماتیک از مانیتور بزرگ‌تر، داشبورد دورنگ و تزئینات طرح چوب بهره می‌برد.

در مجموع باید بگوییم که بخش طراحی مقایسه شاهین با تارا برنده قطعی ندارد و سلیقه خریدار در این‌جا تعیین کننده خواهد بود.

 

مقایسه شاهین با تارا از نظر امکانات رفاهی

مقایسه شاهین با تارا از نظر امکانات رفاهی کمی پیچیده است. زیرا هر دو خودرو تیپ‌های متفاوتی در بازار دارند. با این وجود در ادامه تیپ‌های مشابه از هر دو خودرو را باهم مقایسه خواهیم کرد. 

اگر فول‌ترین تیپ‌های دنده‌ای هر دو خودرو یعنی شاهین G و تارا V1 پلاس را در نظر بگیریم، شاهین به لطف کی‌لس استارتر، سانروف، تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های جانبی تاشو برقی، روکش چرمی صندلی‌ها و رینگ آلومینیومی دست برتر را خواهد داشت. البته تارا دنده‌ای هم از کروز کنترل و سنسور باران بهره‌مند است که در شاهین G وجود ندارند اما آپشن‌های شاهین مشتری پسندتر هستند.

 

آپشن های شاهین

 

اما در مقایسه تیپ‌های اتوماتیک شرایط تغییر می‌کند و این تارا V4 است به لطف امکاناتی مثل صندلی‌های جلو با تنظیم برقی و گرم‌کن، درب صندوق بار برقی با سنسور پا و آینه میانی الکتروکرومیک خود را در جایگاهی بالاتر از شاهین اتوماتیک می‌بیند.

 

آپشن های تارا

 

برای مقایسه تارا با شاهین از نظر آپشنی به صورت دقیق، لیست امکانات تیپ‌های دنده‌ای و اتوماتیک این دو خودرو را در قالب جدول زیر آورده‌ایم. در ابتدا به سراغ تیپ‌های دنده‌ای می‌رویم:

تجهیزات

شاهین G

تارا V1 پلاس

چراغ

مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور (اتولایت)

مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقه، چراغ خوشامدگویی زیر درب‌های جلو

سیستم‌های مالتی مدیا

USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن (مسیریاب)، مانیتور 7 اینچی لمسی، 6 بلندگو

USB، بلوتوث، میرورلینک، مانیتور 7 اینچی لمسی، 4 بلندگو

رینگ‌ها

15 اینچی آلومینیومی

15 اینچی فولادی

شیشه و آینه

شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشوبرقی با گرم‌کن

شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی

تهویه مطبوع

اتوماتیک

الکتریکی

صندلی

روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، نگهدارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس)

روکش پارچه‌ای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، نگهدارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس)، صندلی‌های عقب تاشو

سایر امکانات

کی‌لس استارتر، سانروف، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سنسور باران

 

برای مقایسه دقیق آپشن‌های تیپ‌های اتوماتیک شاهین و تارا هم می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید:

تجهیزات

شاهین اتوماتیک CVT 

تارا V4 

چراغ

مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور (اتولایت)

مه‌شکن جلو و عقب، دی‌لایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقه، چراغ خوشامدگویی زیر درب‌های جلو

سیستم‌های مالتی مدیا

USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن (مسیریاب)، مانیتور 10 اینچی لمسی، 6 بلندگو

USB، بلوتوث، میرورلینک، مانیتور 7 اینچی لمسی، 6 بلندگو

رینگ‌ها

15 اینچی آلومینیومی

16 اینچی آلومینیومی  

شیشه و آینه

شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشوبرقی با گرم‌کن

شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشوبرقی، آینه میانی الکتروکرومیک

تهویه مطبوع

اتوماتیک

الکتریکی

صندلی

روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، نگهدارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس)

روکش ترکیبی چرم و پارچه، تنظیم برقی صندلی‌های جلو در 6 جهت، گرم‌کن صندلی‌های جلو، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، نگهدارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس)، صندلی‌های عقب تاشو

سایر امکانات

کی‌لس استارتر، سانروف، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و محدودکننده سرعت

کی‌لس استارتر، سانروف، درب صندوق بار برقی با سنسور پا، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سنسور باران

 

مقایسه شاهین با تارا از نظر ایمنی

تمامی تیپ‌های شاهین و تارا برطبق استانداردهای جدید کشور از امکانات ایمنی مثل کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) و 2 ایربگ برخوردار هستند. اما تارا اتوماتیک علاوه بر ایربگ‌های راننده و سرنشین جلو از 2 ایربگ جانبی هم بهره می‌برد که مزیت ایمنی قابل توجهی در مقایسه با شاهین اتوماتیک است.

 

تارا اتوماتیک

 

از نظر وضعیت ایمنی کلی هم با توجه به نسبتاً جدید بودن پلت فرم‌های شاهین و تارا و تولید آن‌ها طبق استانداردهای جدید کشور، می‌توانیم نمره‌ای تقریباً یکسان و البته قابل قبول به این دو خودرو بدهیم.

برای مقایسه شاهین با تارا در بحث آپشن‌های ایمنی می‌توانید جدول زیر را ببینید:

تجهیزات

شاهین

تارا

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو (2 عدد)

راننده و سرنشین جلو (2 عدد) در نسخه‌های دنده‌ای و راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو (4 عدد) در نسخه‌های اتوماتیک

سیستم ترمز و پایداری

ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)

ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)

 

مقایسه شاهین با تارا از نظر فنی و تجربه رانندگی

شاهین از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر بهره می‌برد. این پیشرانه که با کد M15 TC شناخته می‌شود، نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو این فرزند سایپا منتقل می‌کند.

 

موتور شاهین

 

پیشرانه شاهین چابکی قابل قبولی را به این خودرو می‌بخشد اما 8 سوپاپ بودن و قدرت پایین آن نسبت به حجم، انتقاد برانگیز است.

در سمت دیگر تارا را داریم که از یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 144 نیوتن متر بهره می‌گیرد. این پیشرانه که با کد TU5 پلاس شناخته می‌شود؛ بسته به تیپ، نیروی خود را به یکی از سه نوع گیربکس 5 سرعته دستی، 6 سرعته دستی یا 6 سرعته اتوماتیک منتقل می‌کند.

 

موتور تارا

 

پیشرانه تارا به دلیل تنفس طبیعی بودن، دردسرهای نگهداری کمتری را نسبت به پیشرانه شاهین دارد اما گشتاور کم‌تری هم تولید می‌کند.

بعد از مرور ارقام کاتالوگی بهتر است به جنبه‌های عملی مقایسه شاهین با تارا برسیم و طبق رسم همیشگی، این مقایسه را از فضای کابین شروع می‌کنیم. از نظر فضای کابین هر دو خودرو خوب هستند اما تارا فضای بیش‌تری را در اختیار سرنشینان خود قرار می‌دهد. این برتری تارا در بخش فضای بار هم به لطف حجم 640 لیتری صندوق عقب ادامه دارد. در حالی که صندوق عقب شاهین تنها 422 لیتر فضا در اختیار شما قرار می‌دهد.

از نظر کیفیت سواری هم هر دو خودرو تقریباً در یک سطح هستند و خوشبختانه سواری نرمی را ارائه می‌کنند. البته در این بخش هم تارا اندکی بهتر عمل می‌کند. در ضمن عایق بندی کابین تارا به مراتب بهتر از شاهین است که در آسایش سرنشینان تأثیر قابل توجهی دارد.

 

مقایسه تارا با شاهین

 

اما به بخش عملکرد فنی می‌رسیم. جایی که اگر نسخه‌های دنده‌ای دو خودرو را در نظر بگیریم؛ شاهین به لطف گشتاور بالاتر پیشرانه و ارائه این گشتاور در دور پایین‌تر، کمی بهتر عمل می‌کند. اما در مقایسه نسخه‌های اتوماتیک، تارا به دلیل وجود گیربکس AT برتری جزئی خواهد داشت.

از نظر هندلینگ هم هر دو خودرو قابل قبول هستند و سیستم‌های کنترل پایداری آن‌ها عملکرد معقولی دارند. البته در این بخش هم کفه ترازو اندکی به سمت تارا سنگینی می‌کند.

بالأخره تارا بخریم یا شاهین؟

به بخش پایانی مقایسه شاهین با تارا رسیدیم و حالا وقت آن است که با توجه به ویژگی‌های مثبت و منفی هرکدام در خصوص ارزش خرید آن‌ها صحبت کنیم.

شاهین در مقایسه با تارا، چهره عامه‌پسندتر، پیشرانه توربو، آپشن‌های بیشتر در نسخه دنده‌ای و قیمت ارزان‌تری دارد. از این رو باید خرید شاهین را به افرادی توصیه کنیم که جوان‌تر هستند و البته بودجه محدودتری دارند.

در مقابل باید از مواردی مثل عایق‌بندی بهتر کابین، صندوق بار جادارتر، آپشن‌های بیش‌تر در نسخه اتوماتیک و پیشرانه کم استهلاک‌تر به عنوان موارد برتری تارا نسبت به شاهین یاد کنیم. بنابراین اگر بیش‌تر قصد استفاده خانوادگی از خودرو را دارید، مبلغ بیش‌تری خرج کنید و به سراغ خرید تارا بروید.

 

مقایسه سریع‌ السیر تارا با شاهین

به عنوان حسن ختام مقایسه شاهین با تارا توجه شما را به جدول مقایسه سریع السیر این دو خودرو جلب می‌کنیم. با این توضیح که اطلاعات داخل پرانتز مربوط به نسخه‌های اتوماتیک است.

ویژگی‌ها

شاهین

تارا

حجم موتور (cc)

1497

1587

تنفس موتور

پرخوران توربوشارژر

طبیعی

تعداد سیلندر

4

4

قدرت موتور

110 اسب بخار در 5000 دور

113 اسب بخار در 5800 دور

گشتاور

178 نیوتن متر در 2500 دور

144 نیوتن متر در 4000 دور

گیربکس

5 سرعته دستی (اتوماتیک CVT با قابلیت تیپ‌ترونیک 7 سرعته مصنوعی و مجهز به حالات اسپرت و برفی)

5 یا 6 سرعته دستی (6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک و مجهز به حالات اسپرت و برفی)

شتاب صفر تا صد (S)

13.2 (15)

12.5 (13)

مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km)

7.52 (7.54)

7.06 (7.29)

فضای صندوق (L)

422

640

وزن (Kg)

1278 (1330)

1170 (1268)

برتری‌های شاهین:

·         چهره هماهنگ‌تر

·         قیمت ارزان‌تر

·         آپشن‌های بیش‌تر در نسخه دنده‌ای

برتری‌های تارا:

·         کابین و صندوق بار جادارتر

·         عایق بندی بهتر کابین

·         آپشن‌های بیش‌تر در نسخه اتوماتیک

·         پیشرانه کم استهلاک‌تر  

 

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها