جعبه فیوز تیبا و محل قرارگیری فیوزها + راهنمای تصویری

فهرست مطالب


تعویض فیوز می‌تواند در بسیاری از مواقع راه‌حل مناسبی برای مشکل قطعات برقی تیبا باشد. تیبا هم مانند سایر خودروهای سواری دارای 2 جعبه فیوز است که هر یک مسئولیت کنترل تعدادی از قطعات برقی این ماشین را بر عهده دارند. آشنایی با جعبه فیوز تیبا کمک می‌کند تا برای تعویض فیوزهای تیبا با مشکل روبه‌رو نشوید. در این مطلب، راهنمای جعبه فیوز تیبا را آماده کردیم. حتما تا پایان با ما همراه باشید.

 

فیوز چیست و چگونه کار می‌کند؟

فيوزها اتصالات ساده‌اي هستند که جريان برق را هنگام عبور جريان بيش از حد مشخص شده، قطع می‌کنند تا مدار الکتريکي آسيب نبينند. تقریبا هر یک از قطعات برقی تیبا دارای یک فیوز اختصاصی هستند که مسئولیت کنترل شدت جریان الکتریکی عبوری به‌سمت آن با آمپر مشخص را بر عهده دارد.

فیوز معمولا از یک نوار یا تیغه فلزی برخوردار است که درون محفظه نارسانا قرار می‌گیرد. وقتی شدت جریان الکتریکی بیش از حد افزایش پیدا می‌کند، نوار فلزی فیوز ذوب می‌شود.

به‌این ترتیب مسیر انتقال جریان برق قطع می‌شود. فیوزهای تیبا و بسیاری دیگر از خودروهای سواری معمولا از نوع تیغه‌ای هستند. دلیل انتخاب این فیوزها، مقاومت بالا در برابر ارتعاش و ساختمان ساده‌شان است.  

 

جعبه فیوز تیبا کجاست؟

تیبا دو جعبه فیوز دارد که با نام‌های جعبه فیوز داخل اتاق و محفظه موتور شناخته می‌شوند. حعبه فیوز داخل اتاق تیبا درون یک محفظه در سمت چپ راننده (قسمت پایینی داشبورد) قرار دارد. همچنین جعبه فیوز محفظه موتور تیبا هم داخل محفظه موتور در نزدیکی باتری تعبیه شده است. در تصویر زیر، شماره 10 محل قرارگیری جعبه فیوز محفظه موتور تیبا را نشان می‌دهد.

 

جعبه فیوز موتور تیبا

 

راهنمای جعبه فیوز داخل اتاق تیبا

در تصویر زیر نمای شماتیک جعبه فیوز داخل اتاق تیبا را مشاهده می‌کنید. هر یک از فیوزها هم با نماد متشکل از حروف انگلیسی و اعداد مشخص می‌شوند.

 

جعبه فیوز داخل اتاق تیبا

 

در جدول زیر می‌توانید نام فیوز، شدت جریان و عملکرد هر یک از فیوزهای داشبورد تیبا را مشاهده کنید.

نام فیوز

شدت جریان (آمپر)

عملکرد

P/W

30

شیشه بالابر

FAN

40

فن رادیاتور

FOG

20

چراغ مه شکن جلو

WIPER

15

برف پاک کن – شیشه شوی

HEATER

30

بخاری

ALT

5

آلترناتور

AIR BAG

10

کیسه هوای ایمنی

A/C

15

سیستم تهویه

ROOM

10

حافظه سیستم صوتی – حافظه ساعت – چراغ‌های داخل اتاق – چراغ صندوق عقب

HAZARD

15

فلاشر

STOP

15

چراغ ترمز – بوق

RELAY-FAN

15

رله فن رادیاتور

DEF

15

گرمکن شیشه عقب

METER

10

گیج‌ها – درجه‌ها – چراغ‌های هشدار دهنده صفحه کیلومتر – چراغ راهنما – چراغ دنده عقب

PUMP

10

پمپ سوخت

ABS

10

سیستم ترمز ABS

INJECTION

30

انژکتورها

CADS FAN

15

فن کندانسور

DOOR LOCK

30

قفل مرکزی

C IG AR

15

فندک – ساعت – رادیوپخش

EGI

10

واحد کنترل موتور

TAILGATE

25

چراغ خطر – چراغ نمره – چراغ کوچک جلو

 

راهنمای جعبه فیوز موتور تیبا

در تصویر زیر نمای شماتیک یک جعبه فیوز موتور تیبا را مشاهده می‌کنید.

 

جعبه فیوز محفظه موتور تیبا

 

در جدول زیر می‌توانید شماره فیوز یا رله، شدت جریان و عملکرد هر یک از فیوزهای موتور تیبا را مشاهده کنید.

شماره فیوز

شدت جریان (آمپر)

عملکرد

1

30

تهویه مطبوع 1 (A/C)

2

30

تهویه مطبوع 2 (A/C)

3

30

تهویه مطبوع 3 (A/C)

4

30

بوق (HORN)

5

30

چراغ مه شکن جلو (FRFOG)

6

30

چراغ شیشه گرمکن عقب (REAR DEF)

7

30

فن رادیاتور دور بالا (HI SPEED FAN)

8

30

فن رادیاتور دور پایین (LOW SPEED FAN)

9

30

چراغ مه شکن عقب (RRFOG)

10

30

رله دوبل (DUAL RELAY)

11

40

ترمز ABS

12

30

چراغ مه شکن عقب – چراغ های جلو

13

30

واحد کنترل موتور

14

30

ترمز ABS

 

نحوه تست فیوزهای تیبا

اگر هر یک از قسمت‌های سیستم روشنایی و تجهیزات برقی تیبا با مشکل روبه‌رو شد، در وهله اول بهتر است که فیوز مربوط به آن را بررسی کنید. قبل از اینکه برای تعویض یک فیوز اقدام کنید، باید از خرابی آن مطمئن شوید.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ساده‌ترین راه برای بررسی سوختگی فیوز، بازرسی چشمی است. فیوزهای A سالم هستند؛ اما در فیوزهای B نوار فلزی ذوب شده و به‌همین دلیل سوخته‌اند.

 

تشخیص خرابی فیوزهای تیبا

 

همچنین شما می‌توانید برای تست فیوزها یک آزمایش ساده انجام دهید. برای این منظور نیاز به یک اهم متر دارید. اهم متر را روی حالت بیزر قرار دهید. سپس پراپ‌های اهم متر را به پایه‌های فیوز متصل کنید. اگر فیوز سالم باشد، باید صدای بوق از دستگاه پخش شود. در غیر این صورت نشانه خرابی فیوز است.

 

نحوه تعویض فیوزهای تیبا

اگر یکی از فیوزهای تیبا را تعویض کردید، ولی در فاصله زمانی کوتاهی مجددا این قطعه سوخت، باید توجه داشته باشید که مشکل مربوط به سایر بخش‌های مدار الکتریکی خودرو است و برای شناسایی و برطرف کردن آن باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.

برای تعویض فیوزهای جعبه فیوز تیبا، ابتدا با استفاده از جداول فوق، فیوز قطعه مد نظر خود را پیدا کنید. دقت داشته باشید که حتما هنگام تعویض فیوزهای تیبا، ماشین را خاموش کنید. سپس به‌سراغ جعبه فیوز مربوط به آن بروید. درپوش محافظ جعبه فیوز تیبا را بردارید. درون جعبه فیوز یک انبرک و تعدادی فیوز رزرو یا یدکی وجود دارد. ابتدا فیوز آسیب دیده را با استفاده از انبرک به‌صورت مستقیم خارج کنید. سپس در بین فیوزهای رزرو، یک قطعه با ظرفیت یکسان را انتخاب و جایگزین کنید.  

معمولا 2 فیوز یدکی داخل جعبه فیوز تیبا وجود دارد. اگر فیوز با ظرفیت یکسان با فیوز سوخته پیدا نکردید، می‌توانید از گزینه‌ای با ظرفیت پایین‌تر به‌طور موقت استفاده کنید. به‌هیچ عنوان از فیوز با ظرفیت آمپر بالاتر هنگام جایگزین کردن قطعه مد نظر استفاده نکنید.

 

کلام پایانی

در این مطلب به معرفی جعبه فیوز تیبا پرداختیم. قبل از پایان لازم است یک نکته مهم را متذکر شویم. تحت هیچ شرایطی، حتی به‌صورت موقت هم به‌جای فیوز سوخته از سیم استفاده نکنید. با انجام این کار عملا قید حفاظت از قطعه الکتریکی مدار برق ماشین را می‌زنید. اتفاقی که می‌تواند ضمن آسیب زدن به قطعات، مشکلات دیگری مانند آتش‌سوزی را هم در پی داشته باشد.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها