بحران واردات خودروهای کارکرده؛ پاس‌کاری میان وزارت صمت و بانک مرکزی

فهرست مطالب


وضعیت واردات خودروهای کارکرده به کشور همچنان برای متقاضیان نامشخص است و جزئیات آن و اخباری که از گوشه و کنار می‌رسد، بر ابهامات این موضوع افزوده است. پیامدهای آزادسازی واردات خودرو در آخرین روزهای دولت سیزدهم ادامه دارد و اخبار بسیاری درباره چگونگی و جزئیات عملیاتی کردن این مصوبه منتشر شده است؛ با این حال، هنوز نقاط ابهام بسیاری در این موضوع وجود دارد.

واردات خودروهای کارکرده، بله یا خیر؟! 

در جدیدترین مورد، بانک مرکزی واردات خودرو توسط اشخاص حقوقی و حقیقی را متوقف کرده و در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که تا زمان تنظیم آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی، از هر گونه اقدام برای واردات خودروی کارکرده اجتناب کنند. این بانک بر ضرورت تشکیل کارگروهی شامل وزارت امور اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تاکید کرده و خواستار تنظیم فرآیند احراز و تایید منشا ارز شده است. این اطلاعیه در شرایطی صادر شده که معلوم نیست مخاطب آن چه کسانی هستند، زیرا هنوز نه وارداتی آغاز شده و نه ثبت سفارشی انجام شده است.

این امر باعث سردرگمی میان متقاضیان و سازمان‌های مربوطه شده است. علی خسروانی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو نیز با اشاره به اینکه نباید به شایعات توجه کرد، تاکید داشت که نامه اخیر بانک مرکزی در مورد شیوه‌نامه ارز واردات خودروهای کارکرده، مطابق با آیین‌نامه واردات این خودروهاست و بانک مرکزی موظف به اجرای آن است. معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت نیز اظهار داشت که طبق قانون، وزارت صمت موظف به تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌های مربوط به واردات خودروهای نو و کارکرده است. واردات خودروهای نو به روال عادی در حال انجام است و از ابتدای سال تاکنون حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی ترخیص شده است. همچنین برای خودروهای کارکرده، مقرر شده منشا ارز خارجی مورد استفاده قرار گیرد و افراد، خود تامین‌کننده ارز واردات باشند.

این خبر در بازار خودرو تاثیر زیادی داشته و بسیاری از معامله‌گران دست از معامله کشیده‌اند تا نتیجه این مصوبه و واردات خودرو مشخص شود. به نظر می‌رسد تا زمان روشن شدن دقیق آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و پایان پاس‌کاری‌های میان وزارت صمت و بانک مرکزی، وضعیت واردات خودروهای کارکرده همچنان نامشخص باقی بماند.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
1 دیدگاه
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها
مجید
1403-05-09 22:24

بحران نیست، یه تعدادی برای خودی ها و نور چشمی ها وارد کردن، بقیه هم می مونن تا به مرز پوسیدن برسن بعد یه نهاد مزایده میذاره و میفروشه و تمام.. وگرنه این شرایط واردات برای خودرو دست دوم در توان نود درصد مردم نیست که برن یک سوم پول ماشین رو صادرات کنن و… حتی میگفتن برید از افغانستان با ریال ایران خرید کنید، والا منطقی تر بود.. الان تمام دلال های اطراف میدونن توی ایران چه خبره، توی گرجستان یه ماشین داغون رو سه برابر بهت میندازن، اما چون اونیکه میخره باز سه برابر سود میکنه، میخره و… بیشتر »