آفتابگیر شیشه ماشین را برعکس نگذارید!

فهرست مطالب


استفاده از آفتابگیر در زمانی که خودرو زیر نور مستقیم خورشید پارک شده، روشی راحت و کم‌هزینه است که می‌تواند هم به افزایش طول عمر قطعات داخل کابین کمک کرده و هم از افزایش یافتن دمای داخل خودرو جلوگیری کند.

بر اساس گزارش اداره ملی اقیانوس و جو آمریکا، ماه ژوئن ۲۰۲۴ (تیر-خرداد سال جاری) دومین ماه گرم ۳۰ سال گذشته بوده است. همچنین گرمای زیاد، ریسک مرگ کودکان و حیوانات خانگی را در کابین خودرو‌ها و وسایل نقلیه افزایش می‌دهد، اما شاید اسفتاده از وسیله ساده‌ای مثل آفتابگیر بتواند ریسک این وقایع ناخوشایند را کاهش دهد. حالا که در روز‌های بسیار گرم سال قرار داریم و رکورد‌های جدیدی در افزایش دمای شهر‌های مختلف ثبت شده، جلوگیری از تابش اشعه مضر خورشید با استفاده از آفتابگیر شیشه جلو ماشین می‌تواند دمای کابین را به طور قابل‌توجهی کاهش دهد. زمانی که دمای هوا ۱۶ درجه سانتی‌گراد است، پارک کردن یک ساعته خودرو زیر نور آفتاب می‌تواند دمای کابین را به ۴۰ درجه سانتی‌گراد برساند؛ اما در صورتی که از آفتابگیر استفاده شود امکان کاهش دمای داشبورد و فرمان به شکل چشم‌گیری وجود خواهد داشت. اما سوالی که پیش می‌آید این است که کدام سمت آفتابگیر شیشه جلو باید به سمت خورشید باشد؟

پاسخ این سوال در اصل به نوع آفتابگیر ماشین بستگی دارد؛ اما می‌توان گفت اکثر این آفتابگیرها دارای 2 سمت (رویه) هستند که یکی بخش منعکس‌کننده و براق آفتابگیر است و روی دیگر، با متریال پارچه‌مانند پوشانده و ساخته می‌شود. درواقع سمت براق آفتابگیر گرما را می‌گیرد و به همین دلیل هم، باید رو به سمت خورشید قرار گیرد. همچنین در برخی آفتابگیر‌ها طرح‌های فانتزی و تبلیغات شرکت‌ها نیز وجود دارد که این سمت باید به سمت بیرون و خورشید باشد.

در صورتی که سمت اشتباه آفتابگیر رو به خورشید باشد، این وسیله تاثیر معکوس خواهد داشت. درواقع اگر سمت براق این وسیله به داخل خودرو قرار گیرد، سمت پارچه‌ای آفتابگیر ماشین، گرما را جذب کرده و کابین را داغ‌تر خواهد کرد. البته اگر در زمستان سمت براق آفتاب‌گیر رو به داخل باشد، باعث جذب نور خورشید و گرم‌تر شدن کابین می‌شود. همچنین، اگر دمای بیرون خودرو، منفی ۷ درجه سانتی‌گراد باشد و سمت براق آفتابگیر به داخل نصب شده باشد، دمای کابین پس از ۲۰ دقیقه می‌تواند به ۱۰ درجه سانتی‌گراد برسد؛ بدون آفتابگیر ماشین دما می‌تواند به ۱ درجه سانتی‌گراد افت پیدا کند. در مجموع باید دانست آفتابگیر‌های شیشه جلو ماشین در صورتی که به طور صحیح استفاده شوند می‌توانند در تمامی فصول سال به شما کمک کنند.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها