خودروهای دوگانه‌سوز دیگر تولید نمی‌شوند

فهرست مطالب


سرپرست برنامه‌ریزی امور انرژی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که با وجود سرمایه‌گذاری بیش از ۸ میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت خودروهای گازسوز در کشور و وجود حدود ۲۵۰۰ جایگاه CNG، خودروسازان تولید خودروهای دوگانه‌سوز را متوقف کرده‌اند.

به گزارش همراه مکانیک به نقل از تسنیم، یوسف بهمنی بیان کرد که مصرف روزانه CNG در کشور 23 میلیون متر مکعب است، در حالی که ظرفیت عرضه تا 45 میلیون متر مکعب در روز وجود دارد. وی تاکید داشت که با افزایش تولید خودروهای گازسوز، می‌توان روزانه 20 میلیون لیتر از ناترازی بنزین کشور را جبران کرد. بهمنی همچنین افزود که سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نفت، موظف به تدوین و ابلاغ سند نقشه راه انرژی کشور شده است. در این سند سهم خودروهای گازسوز و برقی افزایش خواهد یافت تا سهم بنزین در سبد انرژی حمل و نقل کاهش یابد و از تولید خودروهای پرمصرف جلوگیری شود.

وی هشدار داد که اگر مصرف بنزین با روند فعلی ادامه یابد، در پنج سال آینده باید حدود هزار و ۵۰۰ همت برای واردات بنزین هزینه کنیم که این امر باعث کسری بودجه دولت خواهد شد. بهمنی در ادامه مجددا تاکید کرد که برای رفع ناترازی بنزین، باید سبد سوخت متنوع‌تر شود و توسعه خودروهای گازسوز و برقی یکی از راهکارهای مهم است. بهمنی همچنین اذعان داشت که امروز اختلاف قیمت یک خودروی دوگانه‌سوز در بازار و کارخانه به 400 میلیون تومان می‌رسد و تقاضا برای این خودروها بالاست، اما خودروسازان تولید آن‌ها را کنار گذاشته‌اند؛ همه این‌ها در حالی است که افزایش تولید خودروهای دوگانه‌سوز می‌تواند بخشی از مشکلات انرژی کشور را حل کند.

بهمن نهایتا به مصرف سرانه بنزین در کشور اشاره کرد که به یک و نیم لیتر در روز رسیده، در حالی که متوسط جهانی آن ۶ دهم لیتر است. به گفته وی، این نشان‌دهنده ضعف صنعت خودروسازی کشور است. بهمنی خاطرنشان کرد که در سال ۱۴۰۰، اگر استانداردهای تعیین‌شده برای خودروها به طور کامل اجرا می‌شد، باید تولید ۱۹ مدل خودروی داخلی متوقف می‌شد.

عضویت در خبرنامه
عضویت
اطلاع از
امتیاز دهی
0 نظرات
کامنت گذاری داخل متن
نمایش همه دیدگاه ها